TO TEACH IS TO TOUCH LIVES FOREVER
יום פעילות
ייחודית (יום שיא) הינו אירוע בעל אופי של "הפנינג" לשכבה/ות מסוימת/ות
שבית הספר מבקש לבצע בתחומי למידה שונים. חברת שפרירים מבצעת או מסייעת לארגון
ולהפעלה (במידה שביה"ס מעדיף שהמדריכים יהיו תלמידים בוגרים או מורים).
דף זה פותח במשפט אנגלי שהוא גם המוטו שלנו: "ללמד משמעו לגעת
בחיים לתמיד". הנגיעה עליה אנחנו מדברים היא דו-משמעית: לגעת בפְּנים
של התלמיד, לגרום לו לחוויה מעוררת ומשמעותית, וגם: לגעת עם הידיים, להתנסות
ולהיות מעורב. אנו מציעים לכם מגוון פעילויות להפעלת יום שעוסק בנושאים
שהתלמידים לא פגשו בהם בתכנית הלימודים. יום שכולו התנסויות וניסויים מדעיים המושתתים על
פיתוח חקר וחשיבה מדעית ויצירתית. זוהי פעילות
המקרבת את התלמידים אל הלמידה בכלל ואל המדע והחשיבה בפרט תוך חוויית חדוות למידה
ושיתופי פעולה.
אנחנו מגיעים עם: מדריכים בעלי
תארים וניסיון בהדרכה, מערכי פעילות מגוונים ומרתקים, חומרים וציוד, תכנית יום
מובנית ומנוהלת על ידינו וכל זאת בתאום מוקדם ומלא עם צוות בית הספר. "החליפה" המדויקת נתפרת לכל מזמין בהתאם לצרכים ולדרישות.
נושאי ימי
הפעילות עוסקים בנושאי מדע, חשיבה יצירתית, חשיבה מתמטית, אסטרונומיה
וחלל. הנושאים והפעילויות מותאמים לגיל התלמידים (כל התכנים וימי
הפעילות נוסו בהצלחה מספר פעמים רב במקומות שונים ובגילאים שונים):
שמש מתמטית: תובנות בנושאים
שונים במתמטיקה באמצעות יישומים הנקשרים לתהליכים בשמש, באמצעות תצפיות על השמש
ומדידות שונות. חלק מן ההפעלות הן: מדידות של כתמי שמש וקוטר השמש, מדידות הספק
השמש, מדידות היקפים ומרחקים, תהליכים פיזיקאליים, שימוש באור השמש כאמצעי לניווט,
כאמצעי לקביעת השעה ועוד.
מכוניות סולריות ועונות השנה: בפעילות זו התלמידים עוסקים בשתי שאלות
מרכזיות הנוגעות לאקלים: למה האקלים הוא
תלוי-מקום? (למה הקטבים קרים יותר מקו המשווה?);
למה האקלים הוא תלוי-זמן? (למה קר יותר בחורף מאשר בקיץ?). שאלות אלו נחקרות באמצעות אלומת אור השמש והקשר
שלה לשיפור מהירות נסיעתן של מכוניות סולריות.
חשיבה יצירתית-המצאתית: פתיחת צוהר לדרך החשיבה המובנית שעשויה להביא לשיפור יכולת החשיבה
היצירתית בכל נושא, הן בביה"ס והן בחיי היומיום, ולהכרות עם הבסיס להמצאות
השונות. סדנא
הכוללת אלמנטים של חשיבה המצאתית, מטלות/חידות הדורשות חשיבה יצירתית והמצאה מעשית
של מוצר.
חשיבה מתמטית: הפנינג חווייתי של התנסות
בפתרון חידות ומטלות תוך שימוש בחשיבה מתמטית ובחשיבה שיטתית לוגית בהיבטים שונים
ככלי יצירתי לפתרון בעיות (לעומת השיטה של ניסוי וטעייה).
טיסות בחלל: הפעילויות הרבות עוסקות בהיבטים
מדעיים ומתמטיים שונים של חקר וטיסות חלל, כגון שיגור טילים וכוחות המניעים טילים, הכוונת טילים
בחלל מערכת השמש, סדרי גודל, התנהגות צעצועים בחלל (במיקרו כבידה) כוח המשיכה,
חליפות חלל, בעיות של טיסות מאוישות ועוד.
לחץ גדול של חלקיקים קטנים: היום כולו עוסק בלחץ הנגרם
ע"י חלקיקי גז: מהו לחץ וכיצד הוא
נגרם ע"י חלקיקים של גז ומים. כל זאת באמצעות תופעות מרתקות הקשורות ללחץ,
כגון: מכונית קיטור ומכונית לחץ אוויר, הרתחת מים בטמפרטורה נמוכה, ואקום, כוח
עילוי, שינוי ממדים של ממתק, שינוי כושר ציפה, שאיבת מים בכוח דחיסת אוויר ועוד.
מסע בין כוכבים לילדים ולהוריהם: הפעילות כוללת תצפית והכרת השמיים וכן סדנאות של בנייה ושימוש במכשירי ניווט, מופעי ירח, מטאוריטים, המידע שנושא עמו האור ועוד.
תכנית משולבת: פעילות כללית המשלבת תחומי מדע, מתמטיקה, חלל וחשיבה יצירתית
על פי בחירה.
להלן שתי תגובות מני רבות שקיבלנו בעקבות ימי
שיא שהעברנו בבתי ספר:
"שבוע המדעים
באור יהודה היה מקצועי, מעשיר,
מרחיב אופקים ומלמד למידה משמעותית מיטבית. המדריכים היו מצוינים, האינטראקציה עם התלמידים הייתה טובה
מאוד, גם ברמת התאוריה של הלמידה
וגם במהלך הניסויים. פעילות חיונית
וחשובה בכל היבט חינוכי." על החתום: גאולה בוסידן, ממונה על "מצוינות 2000" ועל מה דע, הרצליה
ואור יהודה.
תלמידה אמרה בסיכום: "כששמעתי שמדובר ביום שבכולו
נלמד מדעים הבנתי שבכל היום יכאב לי הראש. קרה לי דבר הפוך: היה מאד מעניין. עכשיו
אני מבינה שאפשר ללמוד ככה".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה