פיתוח תוכניות לימודים



"אי אפשר ללמד אדם דבר. ניתן רק לעזור לו לגלות זאת מתוך עצמו"
                                                                                 גלילאו גליליי
                          פיתוח תכניות לימוד

עבור:

·     לימודי ליבה
·     מרכזי חינוך ועמותות
·     חוגים והעשרה
·     מחנות קיץ

פתח דבר
בדורנו חלים שינויים גלובליים משמעותיים בקצב הולך וגובר והמין האנושי (ולא רק הוא) ניצב בפני אתגרים חדשים שלא ידע קודם. העולם משתנה בקצב הולך וגובר, עלינו לדעת להתגמש ולהשתנות בהתאם כדי שלא נישאר מאחור. בעולם זה - שלא כמו בעבר בו אנשים התמידו באותו התפקיד ובאותו מקום-עבודה במשך 40 שנה עד היציאה לפנסיה - עלינו ללמוד להמציא את עצמנו בכל פעם מחדש, לעיתים בתפקידים שונים ומגוונים. הארגונים המובילים בעולם מבקשים לגייס אנשים בעלי יכולת למידה, סקרנות והתלהבות טבעית, שאוהבים ללמוד, מוּנָעים מתוך התלהבות פנימית, היכולים לעמוד באתגרים, בעלי יכולת גמישות לעבור בין תפקידים, המכירים את הדינמיקה בשוק ויכולים להשתנות עם העולם בקצב המחר. כל אלה הינן מיומנויות נרכשות ולא נתונים היסטוריים או עובדות מדעיות. בעולם כזה, בו מקצועות מסורתיים הולכים ונעלמים ובמקומם צצות משרות חדשות, בעלות שמות שאיש לא צפה את קיומן לפני מספר שנים מועט, יש צורך מהותי בשינוי הכנתם ומימושם של תכניות הלימודים עמן אנו מכינים את דור העתיד.
 ברנרד שואו אמר פעם שהוא אינו מקנא במורים אשר למדו אתמול מה שהם מלמדים היום ואשר לא יהיה רלוונטי מחר. נראה שמשפט זה, שנאמר  לפני יותר ממאה שנה, מקבל היום משנה תוקף הן לגבי חומרי הלימוד והן לגבי דרכי ההוראה.

מבוא
"שפרירים" בונה תכניות לימוד ומערכי שיעורים עבור: פיתוח חשיבה מדעית, חשיבה מתמטית, חשיבה יצירתית-המצאתית וטכנולוגיה.
תכנית לימודים ייחודית היא תכנית שגוף כל שהוא העוסק בחינוך (מרמת בית ספר ועד משרד ממשלתי) יוזם ומפתח בעצמו או בשיתוף עם גורם חיצוני כמונו.  המניעים, הסיבות וההנמקות שמביאים גוף חינוך כל שהוא לתכנן, לכתוב ולממש תכנית לימודים חדשה אינם זהים בהכרח, אך לכולם רצון כן אחד שהינו השבחת דמות הבוגר של  מערכת החינוך בהתאם לאתגרים שצופן לו העתיד.
פיתוח  תכניות הלימוד (הסילבוסים) נעשה בכל דרגות הרזולוציות (המפרטים) ועבור גופים שונים שלהלן: משרד החינוך; משרד המדע, החלל והטכנולוגיה; עמותות המעורבות במערכות החינוך;  מרכזי למידה של נוער, כולל במוסדות אקדמאיים; חוגים; בתי ספר ומחנות קיץ.
עד היום נכתבו על ידינו תכניות לימוד רבות, ספרי לימוד ומערכי הוראה רבים.

לאחרונה הצהיר המשרד על מדיניות האופק הפדגוגי, הבאה לידי ביטוי במדיניות מוצהרת המכילה שני נושאים עיקריים:

א.      הגישה הפדגוגית המדגישה פיתוח יכולות של אסטרטגיות חשיבה וטיפוח יכולת להפעיל אותן בהקשרים מגוונים. יכולות אלו חיוניות להצלחה ולתפקוד יעיל בכל היבט של חיי הפרט בחברה משתנה ובעידן הידע.

ב.      חיזוק האוטונומיה הפדגוגית בבתי הספר - כתיבה והפעלה של תכנית לימודית ייחודית  היא אחת הדרכים האפשריות למימוש ולהעצמה של אוטונומיה פדגוגית בבית הספר. משה"ח מאפשר לבי"ס לפתח תכנית לימודים באופן ייחודי בתחום לימודי בו ביה"ס מעוניין.  בנוסף, בחטה"ע משרד החינוך מאפשר לבחון את תלמידי בתיה"ס בתכניות הללו כחלק של בחינות הבגרות, לאחר אישורן.

עשרת העקרונות המלווים אותנו בפיתוח תכניות לימוד, חומרי למידה ועזרי הוראה: 

×         פעילויות חווייתיות מגוונות ורלוונטיות המעוררות עניין ומוטיבציה
×         חומרי למידה המזמנים סדרת אתגרים חשיבתיים מתמשכים
×         עידוד חקר והתנסות מעמיקה
×         עידוד וקבלת אוטונומיה ויוזמה של תלמידים
×         חוויות הצלחה: חוויה חיובית מעצבת  - יצירת מוטיבציה
×         לימוד באופן רב-תחומי - הפעלת התלמידים באמצעות פנייה לאינטליגנציות מרובות
×         הפעלה אינטלקטואלית קבוצתית בשילוב אינטליגנציות מרובות ככל שניתן
×         שימוש בחשיבה יצירתית-המצאתית
×         דוֹגְמוֹת מרכזיות - הכרת חוקים ועקרונות יסוד
×         יצירת מצבים הכרחיים להבנה עמוקה של התופעה המדעית הנלמדת

בחרנו להתמקד בפיתוח נושאים הקשורים לחלל משום שהם מסעירים את דמיונם של ילדים ובני נוער. תחום זה מהווה גורם ממריץ לתלמידים להשקיע בלימודי מדעים וטכנולוגיה. העיסוק בנושאים הקשורים לחלל מעורר עניין רב בקרב ילדים ובני נוער ומעודד פיתוח יצירתיות, סקרנות והתלהבות, תוך השפעה חיובית על רמת הלימוד של מקצועות מדעיים.

"אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד." -בנג'מין פרנקלין 

להלן מספר דוגמאות:

חוג/ העשרה לתלמידי חטה"ב – 20 מפגשים של 60 ש' בסה"כ

מפגש
הנושא
פרוט
1
הכרת כיפת השמיים
הכרות עם גרמי שמיים כולל בנית פלניספרה ותצפית טלסקופית
2-3
ניווט בעזרת גרמי שמיים
בנית שעון שמיים, ובניית מכשיר למדידת קו הרוחב וקו האורך
4
מדידות של כדה"א
מדידת היקף ומדידת זמן ומהירות סיבוב ,בנית שעון אזורי זמן
5
מדידות אסטרונומיות
סדרי גודל במערכת השמש וביקום, מדידות קטרים ומרחקים אל גרמי שמיים
6-9
תופעות מחזוריות במערכת השמש
הירח במופעיו, וליקוי ירח , שעון ירח, ליקוי ירח וליקוי שמש, עונות השנה, שינוי כיפת השמיים, מעקב אחר השמש בכיפת השמיים במהלך היום ובמהלך השנה,
10-11
הכרות עם מערכת השמש
בנית דגם של מערכת השמש, הבנת התנועה היחסית, שנה ויום בכל פלנטה, לחץ, טמפרטורה ותופעות אחרות
12-13
טילאות בסיסית
הכוחות הפועלים על הטיל, בניה והעפת רקטה
14-15
טיסות בחלל אפולו 13
שיגור בשלבים, היגוי, נשימה
16-18
המשימה מאדים
חיים בחלל, גרביטציה, כוח צנטריפוגלי, התנהגות נוזלים בחוסר כבידה, רתיחה בחלל, הארצת מאדים
19-20
אור וקרינה בחלל
יצירת אור, ספקטרום, צבעי השמיים, בליעה, נפיצה, פיזור ומדידת מהירות האור

********************************
דוגמה לתקציר תכנית ליבה שנכתבה במסגרת המכללה האקדמית "אורט בראודה" ביוזמת משה"ח ומדערום עבור תלמידי כיתות ו' בשתי רשויות. 10 מפגשים בני 2 ש"ש כל אחד. לאחר מכן, כל התלמידים ביצעו /מבצעים עבודת חקר (גם את ההצעות לחקר סיפקנו להם).
הנושא המרכזי: פגיעת אסטרואידים  בכדור הארץ
  1. נושאי התוכנית: אסטרואידים ושביטים: מבנה, מקור, סכנות וסיכוי לחיים על פלנטה בעקבות התנגשות, ההיסטוריה של פגיעה בכדור הארץ
  2. כוחות: הכרת הכוחות הפועלים על האסטרואיד והאנרגיה העצורה בו. הכרת הכוחות הפועלים על טיל

נושא ראשי: רצף האירועים בעקבות פגיעת אסטרואיד גדול הגורם לשינוי אקלימי קיצוני:
הפגיעה האדירה משפיעה  גם על קליפת כדור הארץ וגורמת לרעידות אדמה ולהתפרצויות געשיות המצרפות את השפעתן הקטלנית לזו של פגיעת האסטרואיד. בעקבות התהליך הנ"ל, כמויות אדירות של אפר ואבק מועלות לאטמוספירה - השמיים נעשים קודרים - קרינת השמש שמגיעה לקרקע מצטמצמת - צמחים רבים מתים - בעלי חיים אוכלי עשב מתים ובעקבותיהם גם הטורפים - שרשרת המזון נפגעת קשה - הופעת מוטציות
נושאי משנה:
1.      פגיעת מטאוריטים בעבר: העלמות הדינוזאורים ואירוע טונגוסקה (בסיביר), חקר הירח (תוכנית אפולו) והיווצרות הירח, שכיחות היסוד אירידיום (Iridium) בשכבה גיאולוגית שמתאימה לתום עידן הדינוזאורים

2.      פני הקרקע: פגיעת מטאוריטים ויצירת מכתשים על הירח, העדרם בכדה"א, תפקיד האטמוספרה בהגנה

3.      מעקב ומניעת התנגשות: השמדת אסטרואיד ע"י פיצוץ, הסתת מסלול אסטרואיד, תפקיד האטמוספירה במניעת פגיעה והשוואת פני כדה"א לפני הירח
4.      אסטרואידים מעשי ידי אדם: זבל חללי וסכנות לטיסות חלל וללוויינים



דוגמא לתוכנית לימודים למחנה קיץ עבור מרכז לימוד של רשות
מחנה בן 10 ימים שעסק בשמש בדגש של אסטרופיזיקה וסביבה וכן סדנאות ערכים ופעילויות הפגתיות.
אוכלוסיית יעד: תלמידי חטיבות הביניים.
נערכו 2 מחזורים בני 20 תלמידים בכל מחזור.


פעילות מדעית
 2.5 שעות
פעילות ערכית 1.5
פעילות הפגתית
 2.5 שעות
1
נושא מרכזי: תצפיות בשמש
נושאים משניים : היכן, מה  ולמה צופים בשמש, מבנה , ספקטרום, מה ניתן להפיק באמצעות ניטור, לידה חיים ומוות של השמש, שמשות אחרות
ניתוח נאום קנדי–החזון לכיבוש החלל
גיבוש קבוצתי -בברכה
2
נושא מרכזי: תהליכים בשמש
נושאים משניים : סערות על פני השמש מדידת קצב סיבוב חלקים שונים בשמש, יצירת המימן,  מסת השמש
הצלת אפולו 13 כדוגמא למצוינות
משחקי חברה בברכה
3
נושא מרכזי: מדידת שטף קרינת השמש,
נושאים משניים : רוח השמש והיבטים נוספים , הגנה ובליעת האטמוספרה
דמויות לחיקוי
תחרויות היתוליות בברכה
4
נושא מרכזי: השפעות עוצמות קרינה וספקטרום השמש על כדה"א
נושאים משניים : חישוב כוח המשיכה של השמש, השפעה על תהליכים פיזיקליים, כימיים, וביוכימיים  של השמש על כדור הארץ
סיור  לימודי והפגתי
סיור לימודי הפגתי
כולל תצפית לילה
5
נושא מרכזי: אנרגיה מהשמש
נושאים משניים : הגילוי של איינשטיין, מבנה ושימוש בתאים סולאריים, היכן כל האנרגיה שהגיע מהשמש במהלך מיליארדי שנים
מחויבות ושייכות לקבוצה / קהילה / חברה
לימוד קפוארה
6
נושא מרכזי: שעוני שמש
נושאים משניים : שינוי מיקום השמש במהלך היום ובעונות השנה, ההיסטוריה והסוגים של שעוני השמש, בנייה של שעון גדול באתר
תרומה לקהילה – מה אני מרוויח
לימוד קפוארה
7
נושא מרכזי: מדידות באמצעות השמש:
נושאים משניים : מדידת קוטר השמש וקוטר כדה"א בעזרת צל השמש, ליקוי חמה וליקוי לבנה
מנהיגות מעצבת
גיבוש קבוצתי -בברכה
8
נושא מרכזי: השפעת השמש על הפלנטות במערכת השמש
נושאים משניים : היווצרות מערכת השמש, טמפרטורת הפלנטות במערכת השמש ואפקט החממה
ה"אחר" במשנתו של עמנואל לווינס
ברכה
9
ניווט בעזרת השמש וגרמי שמים אחרים
נושאים משניים : מציאת הצפון, קו הרוחב וקו האורך. בנייה ושימוש בקואדראנט
תכנון פעילות קהילתית
קייקים
10
נושא מרכזי: תכנון ובנייה של מתקן  המשתמש באנרגיה סולרי
נושאים משניים : חשיבה  המצאתית-יצירתית,  עבודת צוות
פעילות בקהילה
הפנינג סיום



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה